L5: Mad og drikke
Det kan du se på siden
Paul og Emma var på indkøb. De vil lave mad til familien. Paul og Emma har mange ting i tasken: drikkevarer og brød, frugt og grøntsager. Tasken er virkelig tung.
Vorentlastung
- Farben benennen können/wiederholen
- Zahlen benennen können/wiederholen
- Lebensmittel-Begriffe einführen mit Flashcards und Realien
- Pluralendungen können bei der Anwendung mündlich korrigiert und thematisiert werden
IDEEN:
- Arbeit mit Flashcards.
- Realien/leere Umverpackungen/Spielzeuglebensmittel benennen.
Als Differenzierung können hier die SuS nach und nach die Lehrerrolle übernehmen und „5-minutter-lærer“ sein.
Vi snakker om billedet
Hvad ser du på billedet? (offene Frage, hier sind alle Antworten erlaubt, die zum Bild passen)
Hvor mange … ser du? Jeg ser…
Hvad har Paul og Emma købt? Paul og Emma har købt…
Hvilken farve har …? XY er …
Hvad kan du godt lide at spise? Hvad er din yndlingsmad?
Jeg kan lide…/
Min yndlingsmad er …
Hvad kan du ikke lide? Jeg kan ikke lide…
Als mögliche Differenzierung können hier auch die SuS entsprechende Fragen stellen.
En samtale
Emma: Kom Paul, vi laver mad til familien.
Paul: Jeg har en god idé. Vi leger! Vi har en restaurant. Mor og far og de andre
kommer til os og spiser hos os. Hvad synes du om det?
Emma: Det er en god idé! Men hvad skal vi lave?
Paul: Hvad synes du om spaghetti? Vi har købt spaghetti, tomater, løg og olie. Jeg
laver spaghetti til alle.
Emma: Her har vi også appelsiner, vindruer, bananer og æbler. Så kan vi lave en
frugtsalat. Den kan vi spise til dessert. Hvad synes du?
Paul: Det lyder lækkert! Måske har vi også is til dessert. Det smager godt sammen med frugtsalaten.
Og her har vi juice. Den kan vi drikke. Men vi har brug for hjælp. Jeg må ikke arbejde i køkkenet alene. Det er for farligt.
Emma: Det har du ret i. Jeg spørger bedstemor, om hun vil hjælpe os. Vent et øjeblik. Du kan vaske æblerne og de andre ting, indtil jeg kommer tilbage.
Lyt!
Din tid!
- AB Ausmalbild: Farvelæg billedet med dine farveblyanter. Hvilke farver har dine æbler, vindruer …?
- Lav frugtsalat/pizza/spaghetti sammen med din klasse. (AB Pizza)
- Hvad kan du godt lide at spise? Tegn et billede og fortæl om dit billede.
- Lav en plakat med mad og drikkevarer. (Hierfür können gut Prospekte von Supermärkten verwendet werden.)
- AB Rollenspiel-Idee: den sultne larve aldrigmæt
Sange, rim og remser og spil
Spielideen:
Frugtsalat: Die Kinder sitzen im Stuhlkreis (man benötigt einen Stuhl weniger als Mitspieler spielen). In der Mitte steht die Lehrkraft/ein Kind. Alle Mitspieler erhalten eine kleine Karte mit einem Bild eines Lebensmittels (nicht nur Obst). Jedes Bild muss mindestens zweimal, besser dreimal vorhanden sein. Der Spieler in der Mitte benennt ein Lebensmittel. Die Personen, die dieses Lebensmittel auf ihrer Karte haben, müssen die Plätze tauschen. Der Spieler in der Mitte versucht, so schnell wie möglich einen der freien Plätze zu bekommen. So werden einige Runden gespielt. (Hilfreich ist es, wenn zu Beginn alle mitspielenden Lebensmittel einmal benannt werden.)
Bingo mit Lebensmitteln
Find!: Im Klassenzimmer werden Bildkarten ausgelegt. Auf Ansage müssen die Kinder die richtige Karte suchen, hochhalten und benennen. Alle SuS wiederholen das Wort.
Børnebingo: Auf einem AB werden verschiedene Lebensmittel abgebildet. Die SuS gehen herum und fragen die anderen Kinder, was sie gerne essen/trinken und tragen den entsprechenden Namen zu dem abgedruckten Bild ein. Nach einer bestimmten Zeit/wenn ein Kind fertig ist, wird auf Dänisch berichtet, wer was gerne isst/trinkt.
Kinderbuch: ”Den sultne larve aldrigmæt” lesen und spielen/aufführen (Drehbuch von A.Geerts und M.Stahmer)
Ordlisten
et æg,æg |
ein Ei, Eier |
mælk |
Milch |
vindruer |
Weintrauben |
et æble, æbler |
ein Apfel, Äpfel |
et brød, |
ein Brot, Brote |
en banan, bananer |
eine Banane, Bananen |
en agurk, agurker |
eine Gurke, Gurken |
en tomat, tomater |
eine Tomate, Tomaten |
juice |
Saft |
en citron, citroner |
eine Zitrone, Zitronen |
løg |
eine Zwiebel, Zwiebeln |
en appelsin, appelsiner |
eine Apfelsine/Orange, Apfelsinen/Orangen |
en gulerod, gulerødder |
eine Möhre/Wurzel, Möhren/Wurzeln |
|
|
|
|
weitere nützliche Vokabeln |
|
at lave mad |
Essen zubereiten |
at være på indkøb |
einkaufen |
at spise |
essen |
at drikke |
trinken |
frugt |
Obst |
grøntsager |
Gemüse |
drikkevarer |
Getränke |
is |
Eis |
frugtsalat |
Obstsalat |
|
|