L2: Farver og tal

Det kan du se på siden

Paul og Emma er ude i haven sammen med Fjolle. Fire børn spiller fodbold. Der er otte sommerfugle. De sidder på små blomster.

Vorentlastung

  • Farben einführen und benennen können.
  • Zahlen wiederholen und evtl. weitere einführen

IDEEN:

  • Arbeit mit Flashcards (Zahlen/Farben)
  • Als Ritual zu Beginn gemeinsam mit den SuS zählen (Anwesenheit/Mädchen/Jungen etc.)
  • Realien zählen
  • Buntstifte/Gegenstände farblich benennen
  • Spiele mit Kleidungsstücken der SuS („Alle, som har gul/sort…på, står op.“)

 

Als Differenzierung können hier die SuS nach und nach die Lehrerrolle übernehmen und „5-minutter-lærer“ sein.

 

Vi snakker om billedet

Hvilke farver ser du?                                     Jeg ser …

Hvilken farve har …?                                      Den/Det er...

Hvad er din yndlingsfarve?                            Min yndlingsfarve er ...

Hvilken farve kan du ikke lide?                     Jeg kan ikke lide ...

 

Hvor mange kaniner/katte/sommerfugle/biler… kan du se? Jeg ser...

Hvor gammel er du?                                                             Jeg er ... år.

Hvor gammel er Emma/Paul?                                               Paul/Emma er... år gammel.

Hvor gammel er din ven?                                                      Min ven/(navn) er ... år gammel.

Hvor gammel er ...? (Børn i klassen)                                     (Navn) er ... år gammel.

Als mögliche Differenzierung können hier auch die SuS entsprechende Fragen stellen.

En samtale

Emma:            Du kan godt lide, når jeg klapper dig, ikke Fjolle?

Paul:                Jo, det kan han. Her ligger der kiks til Fjolle. Hvor mange kiks ligger der?

Emma:            Hm, det ved jeg ikke. Jeg tæller: En, to, tre, fire, fem, seks, syv, otte, ni, ti. Der er ti kiks. Kom, Paul, vi leger noget. Hvor mange sommerfugle ser du?

Paul:                Puha, det er svært. De flyver rundt. Vendt lidt. Der er syv eller ni, nej, der flyver otte sommerfugle. Nu er det din tur: Hvor mange katte leger der?

Emma:             Lige et øjeblik: Der leger fem katte. Hvor mange biler står der foran huset?

Paul:                Jeg ser to biler.

Emma:            Ja, det tæller jeg også til. Men nu vil jeg gerne spille fodbold. Hvilken bold skal vi tage? Den med rød og gul eller den med sort og hvid?

Lyt!

Dialog L2

Din tid!

  • AB zum Ausmalen: Farvelæg billedet med dine farveblyanter (Datei folgt)
  • Hvilke farver har dine kaniner/katte/blomster…?

Sange, rim og remser og spil

Spielideen:

Zahlenfolgen: Jedes Kind bekommt eine Zahl/Farbe zugeordnet. Ein Kind beginnt und nennt eine Zahl/Farbe. Das Kind, dem das Wort zugeordnet ist, nennt eine neue Zahl/Farbe usw.

Zahlen klatschen: Alle sitzen im Kreis. Alle führen die gleichen Bewegungen aus (z.B. abwechselnd patschen auf Oberschenkel, stampfen mit dem Fuß, klatschen, patschen auf die Schulter etc.). Bei jeder Bewegung wird eine Zahl fortlaufend genannt. Alle führen die Bewegungen gleichzeitig aus und benennen dabei die Zahlen.

Variante 2: Es wird eine Reihenfolge an Bewegungen festgelegt. Nur eine Person benennt die Zahlen, danach ist der nächste dran. Alle führen die Bewegungen aus.

Bingo mit Zahlen bzw. Farben

Find!: Im Klassenzimmer werden Zahlen/Farbkarten ausgelegt. Auf Ansage müssen die Kinder die richtige Karte suchen, hochhalten und benennen. Alle SuS wiederholen das Wort.

Lied:

„Rød og gul og grøn og blå“ (S. 9 aus „Vi lærer tysk/Wir lernen Dänisch“)

”Se min kjole”

”Tre små kinesere”

 

 

 

 

 

Ordlisten

rød

rot

blå

blau

gul

gelb

grøn

grün

sort

schwarz

brun

braun

grå

grau

orange

orange

lilla

lila/violett

lyserød

rosa

en

eins

to

zwei

tre

drei

fire

vier

fem

fünf

seks

sechs

syv

sieben

otte

acht

ni

neun

ti

zehn

 

 

weitere nützliche Vokabeln

 

elleve

elf

tolv

zwölf

en sommerfugl, sommerfugle

ein Schmetterling, Schmetterlinge

en kanin, kaniner

ein Kaninchen, Kaninchen

en kat, katte

eine Katze, Katzen

at spille fodbold

Fußball spielen

en bold, bolde

ein Ball, Bälle

en bil, biler

ein Auto, Autos

at sidde, sidder

sitzen

at lege, leger

spielen

en blomst, blomster

eine Blume, Blumen

et hus, huse

ein Haus, Häuser

en kiks, kiks

ein Hundekeks, Hundekekse

en kegle, kegler

ein Kegel, Kegel