L2: Farver og tal
Det kan du se på siden
Paul og Emma er ude i haven sammen med Fjolle. Fire børn spiller fodbold. Der er otte sommerfugle. De sidder på små blomster.
Vorentlastung
- Farben einführen und benennen können.
- Zahlen wiederholen und evtl. weitere einführen
IDEEN:
- Arbeit mit Flashcards (Zahlen/Farben)
- Als Ritual zu Beginn gemeinsam mit den SuS zählen (Anwesenheit/Mädchen/Jungen etc.)
- Realien zählen
- Buntstifte/Gegenstände farblich benennen
- Spiele mit Kleidungsstücken der SuS („Alle, som har gul/sort…på, står op.“)
Als Differenzierung können hier die SuS nach und nach die Lehrerrolle übernehmen und „5-minutter-lærer“ sein.
Vi snakker om billedet
Hvilke farver ser du? Jeg ser …
Hvilken farve har …? Den/Det er...
Hvad er din yndlingsfarve? Min yndlingsfarve er ...
Hvilken farve kan du ikke lide? Jeg kan ikke lide ...
Hvor mange kaniner/katte/sommerfugle/biler… kan du se? Jeg ser...
Hvor gammel er du? Jeg er ... år.
Hvor gammel er Emma/Paul? Paul/Emma er... år gammel.
Hvor gammel er din ven? Min ven/(navn) er ... år gammel.
Hvor gammel er ...? (Børn i klassen) (Navn) er ... år gammel.
Als mögliche Differenzierung können hier auch die SuS entsprechende Fragen stellen.
En samtale
Emma: Du kan godt lide, når jeg klapper dig, ikke Fjolle?
Paul: Jo, det kan han. Her ligger der kiks til Fjolle. Hvor mange kiks ligger der?
Emma: Hm, det ved jeg ikke. Jeg tæller: En, to, tre, fire, fem, seks, syv, otte, ni, ti. Der er ti kiks. Kom, Paul, vi leger noget. Hvor mange sommerfugle ser du?
Paul: Puha, det er svært. De flyver rundt. Vendt lidt. Der er syv eller ni, nej, der flyver otte sommerfugle. Nu er det din tur: Hvor mange katte leger der?
Emma: Lige et øjeblik: Der leger fem katte. Hvor mange biler står der foran huset?
Paul: Jeg ser to biler.
Emma: Ja, det tæller jeg også til. Men nu vil jeg gerne spille fodbold. Hvilken bold skal vi tage? Den med rød og gul eller den med sort og hvid?
Lyt!
Din tid!
- AB zum Ausmalen: Farvelæg billedet med dine farveblyanter (Datei folgt)
- Hvilke farver har dine kaniner/katte/blomster…?
Sange, rim og remser og spil
Spielideen:
Zahlenfolgen: Jedes Kind bekommt eine Zahl/Farbe zugeordnet. Ein Kind beginnt und nennt eine Zahl/Farbe. Das Kind, dem das Wort zugeordnet ist, nennt eine neue Zahl/Farbe usw.
Zahlen klatschen: Alle sitzen im Kreis. Alle führen die gleichen Bewegungen aus (z.B. abwechselnd patschen auf Oberschenkel, stampfen mit dem Fuß, klatschen, patschen auf die Schulter etc.). Bei jeder Bewegung wird eine Zahl fortlaufend genannt. Alle führen die Bewegungen gleichzeitig aus und benennen dabei die Zahlen.
Variante 2: Es wird eine Reihenfolge an Bewegungen festgelegt. Nur eine Person benennt die Zahlen, danach ist der nächste dran. Alle führen die Bewegungen aus.
Bingo mit Zahlen bzw. Farben
Find!: Im Klassenzimmer werden Zahlen/Farbkarten ausgelegt. Auf Ansage müssen die Kinder die richtige Karte suchen, hochhalten und benennen. Alle SuS wiederholen das Wort.
Lied:
„Rød og gul og grøn og blå“ (S. 9 aus „Vi lærer tysk/Wir lernen Dänisch“)
”Se min kjole”
”Tre små kinesere”
Ordlisten
rød |
rot |
blå |
blau |
gul |
gelb |
grøn |
grün |
sort |
schwarz |
brun |
braun |
grå |
grau |
orange |
orange |
lilla |
lila/violett |
lyserød |
rosa |
en |
eins |
to |
zwei |
tre |
drei |
fire |
vier |
fem |
fünf |
seks |
sechs |
syv |
sieben |
otte |
acht |
ni |
neun |
ti |
zehn |
|
|
weitere nützliche Vokabeln |
|
elleve |
elf |
tolv |
zwölf |
en sommerfugl, sommerfugle |
ein Schmetterling, Schmetterlinge |
en kanin, kaniner |
ein Kaninchen, Kaninchen |
en kat, katte |
eine Katze, Katzen |
at spille fodbold |
Fußball spielen |
en bold, bolde |
ein Ball, Bälle |
en bil, biler |
ein Auto, Autos |
at sidde, sidder |
sitzen |
at lege, leger |
spielen |
en blomst, blomster |
eine Blume, Blumen |
et hus, huse |
ein Haus, Häuser |
en kiks, kiks |
ein Hundekeks, Hundekekse |
en kegle, kegler |
ein Kegel, Kegel |