L20: På gaden og i byen

Det kan du se på siden

(Lehrkraft kann das Bild nutzen, um den Text vorzustellen. Die Flashcards können auch eingesetzt werden, beispielsweise können sie verteilt werden und die SuS erhalten während die Geschichte vorgelesen wird, den Hörauftrag immer ihre „Vokabel“ dann hochzuhalten, wenn sie genannt wird).

Paul og Emma går en tur med Fjolle.  De går på gangstien. Der er meget travlt i Lilleby. På højre side ser man en lastbil, en kvinde med en barnevogn og en pige står ved lyskrydset og venter på grønt lys.

I midten er der en cyklist med hjelm på. Cyklisten cykler på cykelstien. På gaden er der en kassevogn og en bus. Der er mange biler på gaden. I baggrunden ser man et tog. På himlen er der en varmluftballon, en helikopter og et fly.

Vorentlastung

Vokabeln der Seite durch Flashcards einführen.

Richtungsangaben üben:

til venstre, til højre, at vende om, at standse, at gå lige ud, at dreje til, at gå baglæns,…

Vi snakker om billedet

„Hvad ser du på billedet?“- „Jeg ser…“

„Hvad er det?“ - „Det er en/et… „

”Hvad laver Paul og Emma?”

En samtale

Emma:                       Se Paul! Der er Pia! Hun står ved lyskrydset. Skal vi gå sammen med hende?

Paul:                          Ja, det kan vi godt! Pia! Vent på os!

Pia:                            Hej Emma og Paul! Skal vi gå på legepladsen henne ved skolen?

Emma:                       God idé! Hvordan kommer vi til legepladsen?

Paul:                          Vi skal gå over lyskrydset og så går vi ligeud. Efter 200m går vi til venstre. Så er vi der!

Pia:                            Det er godt! Min mor siger, at jeg skal kigge til venstre og højre før jeg går over gaden!

Emma:                       Det siger min mor også!  Nu har vi grønt lys! Lad os gå!

Paul:                          Men vi skal alligevel kigge til venstre og højre! Vi skal se, om kassevognen standser!

Pia:                            Oh ja! Kassevognen standser! Nu kan vi gå!

Lyt!

Dialog L20

Din tid

-Ausmalbild

-TPR: Lehrkraft gibt Richtungsanweisungen und Schüler folgen der Richtung. Schüler können dies in Partnerarbeit übernehmen.

-Schüler halten die Augen geschlossen und werden von Mitschülern durch den Raum durch Richtungsangaben geführt.

-Arbeitsblattvorschlag:  Schüler erhalten einen AB mit einer gezeichneten Karte. Beide Schüler zeichnen eine Route ein. Die Route muss gegenseitig auf Dänisch beschrieben werden und jeweils vom anderen eingezeichnet werden. Anschließend werden die Routen verglichen.

-Bee-bots: Programmierung von Richtungen, die vorher auf Dänisch dem Partner mitgeteilt wird.

Sange, rim, remser og spil

• Bingokarten
  • Find: Im Klassenzimmer werden Bildkarten ausgelegt. Auf Ansage müssen die SuS die richtige Karte suchen, hochhalten und benennen. Alle SuS wiederholen dann das Wort.
  • Spiel: min højre, højre plads er tom, …. du skal kom´.

Sange:

• Liederbuch Singen ohne Grenzen:- Højre hånd og venstre hånd